سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جرم فک پلمپ و مجازات آن

ما در این مقاله به برسی ابعاد و ارکان جرم فک پلمپ پرداخته ایم برای اطلاع بیشتر نسبت به این عنوان مجرمانه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فک پلمپ:

سوالات مهمی که در این رابطه وجود دارد از جمله
فک پلمپ چیست؟
آیا فک پلمپ جرم است؟
شاید برای خیلی ها این سوال وجود داشته باشد که آیا حتمآ باید پلمپ توسط حکم قاضی یا مقام قضایی باشد؟ پاسخ این سوال خیراست و این برداشت غلطی است بعضی از سازمان ها به موجب قانون اجازه دارند که محل(مکان) یا اشیایی را برای مدت زمان مشخص و یا به طور دائم پلمپ نمایند حال اگر فردی اقدام به شکست پلمپ نماید قطعآ از نظر قانون مجرم است چرا که قانون گذار این امر را در قانون جرم انگاری کرده است و برای آن در ماده 543 قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات مجازات تعیین کرده است به این صورت که اگر کسی پلمپ محل یا شیئی را که بر حسب مقام صالح قانونی پلمپ شده است را بشکند به مجازات مقرر در این ماده محکوم می گردد.
حال این سوال به وجود می آید که فردی فک پلمپ کرده حتمآ باید ذی نفع باشد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال هم باید گفت خیر فرقی نمی کند که متهم در این امر ذی نفع بوده باشد یا خیر زیرا در هردو حالت از نظر قانون گذار مجرم تلقی می شود لکن اگر از قِبَلِ این کار وی ضرر و زیانی متوجه افراد ذی نفع شود وی باید از عهده این خسارت نیز علاوه بر مجازات مقرر در ماده 543 قانون مجازات اسلامی کتاب تعزیرات برآید و
نکته مهم در این رابطه این است که: فرقی نمی کند که برای مکان نگهبان گمارده باشند و چه برای آن نگهبانی نگذاشته باشند فرقی نمی کند صرف اقدام فک پلمپ جرم بوده و فاعل جرم مطابق مادره مقرر در این باره مجازات خواهد شد.

برای مشاهده متن کامل مقاله‌ی جرم فک پلمپ و مجازات آن کلیک کنید