سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وظایف اداره سرپرستی

اشخاص محجور جزو کسانی هستند که از سوی خانواده یا اطرافیان برای آنها در اداره سرپرستی پرونده محجوریت تشکیل داده میشود به همین دلیل آشنایی با وظایف این اداره و چگونگی روند اداری و دیگر مراتب در این مقاله حائز اهمیت است که میتوانید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت حضانت با سرپرستی یا قیمومیت :

حضانت در تعبیر عامیانه متعلق به کسی است که بچه را تر و خشک، بزرگ و تربیت میکند  اما سرپرستی فرزند پس از فوت پدر با مادر است لذا قیمومیت، مربوط به تصمیم گیری راجع به امور مالی بچه هاست.

محجور کیست ؟

محجور به استناد ماده 1207 قانون مدنی اشخاصی هستند که از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع هستند که این اشخاص به شرح ذیل است :

1-صغار

2-اشخاص غیر رشید : تصرفات او دراموال و حقوق مالی خود عقلایی نباشد.

3-مجانین: تصرف در اموال این اشخاص به عهده ولی یا قیم آنان زیر نظر دایره سرپرستی است.

پیشنهاد میشود این مطلب را از دست ندهید:قیم کیست ؟ شرایط تعیین قیم ( عزل ،نصب قیم ) اجازه فروش و رهن – کاملا کاربردی

سه نوع نمایندگی در قانون برای این دسته افراد در جهت حمایت مشخص شده است که به ترتیب عبارتند از :

1-ولایت قهری : پدر یا جد پدری

2- وصایت: نماینده تعیین‌شده از سوی پدر یا جد پدری که به او «وصی» می‌گویند.

3- قیمومت: در صورت فقدان پدر یا جد پدری یا وصی، دادگاه فردی را به عنوان قیم تعیین می‌کند.

وظایف اداره سرپرستی :

چنانچه کودک زیر 18 سال یا محجور یا سفیه و مجنون دارای اموال باشد دایره سرپرستی بر آن نظارت میکند، تا آن صغیر حکم رشد بگیرد یا بالغ شود و محجور تا مادامی که زنده است و یا رفع حجر بگیرد دایره سرپرستی موظف است بر اموال او نظارت کند که حیف و میل نشود و حقوق وی تضییع نگردد.

تعیین قیم و امین از دیگر وظایف اداره سرپرستی صالح است.

چگونگی تشکیل پرونده و رویه عملی در اداره سرپرستی :

متقاضی باید درخواست کتبی به انضمام اصل و کپی گواهی فوت مرحوم و اصل کپی شناسنامه صغار و متقاضی را آماده کرده و به دایره سرپرستی ارائه دهد پس از آنکه کپی مدارک مذکور در دفتر سرپرستی برابر اصل گردید رئیس دایره سرپرستی دستور تشکیل پرونده و ارجاع به یکی از شعب دادیاری را می دهد. دادیار شعبه سرپرستی نیز با ملاحظه پرونده دستور ارسال فرم اظهارنامه به کلانتری محل سکونت صغار را جهت صورت برداری از اموال مرحوم و بررسی درخصوص وجود یا عدم وجود جد پدری و صلاحیت اخلاقی متقاضی قیمومت که معمولاً مادر می باشد را صادر و همچنین با اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی مکاتبه تا بررسی شود سوابق موثر کیفری نداشته باشد، و پس از وصول پاسخ استعلامات از مراجع مذکور در صورتی که متقاضی قیمومت، صلاحیتهای لازم را داشته باشد بعنوان قیم صغیر به دادگاه حقوقی برای صدور قیمومت معرفی خواهد شد.

لازم به توضیح است صغاری که دارای جد پدری یا وصی منصوب از طرف پدر یا جد پدری هستند نیازی به قیم ندارد و جد پدری و وصی منصوب می تواند خود اقدامات لازم را در مورد صغیر طبق موازین شرعی و قانونی انجام دهد. فقط بایستی این افراد ، فوت پدر صغیر را به سرپرستی اطلاع دهند و مدارک لازم را ارائه تا با صدور ولایت نامه مطبق ماده 73 امور حسبی به وظایف خود عمل نمایند.

برای مشاهده متن کامل مقاله وظایف اداره سرپرستی کلیک کنید